X
تبلیغات
یادگیری الکترونیکی ( ICT & Learning ) - شبکه های اجتماعی و آموزش 1
شبکه های اجتماعی و آموزش 1 چهارشنبه چهاردهم مهر 1389

با توجه به در خواست بعضی از دوستان و اساتید گرامی در ایران،  مبنی بر تحریر مطالبی در رابطه با جدیدترین موضوعات یادگیری الکترونیکی به مباحث زیر در رابطه با شبکه های اجتماعی و آموزش در چند نوبت خواهم پرداخت.

تعریف رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی
تاریخچه شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و آموزش
آینده شبکه های اجتماعی

 

 
تعریف رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی
 امروزه رسانه های اجتماعی به یک مهارت جدید و مهم برای همه و حتی برای  کسانی که حتی درک  بسیار بالایی از فناوری ندارند، تبدیل شده است. در سال های اخیر دسترسی میلیون ها کاربر در سراسر جهان به رسانه های  و شبکه های اجتماعی باعث شده است تا این رسانه ها درکانون توجه جوامع مدرن  و افراد زیادی قرارگیرند  و از محبویت قابل توجهی به خصوص در میان نسل جوان برخوردار شوند. شناخت صیحیح از این رسانها باعث می شود تا کاربران بیش از پیش بتوانند از این ابزارها استفاده مفید و موثر داشته باشند.
 
 انواع رسانه های اجتماعی :
Social Media  

رسانه های اجتماعی در اشکال و عنواین مختلف وجود دارند اما هدف اصلی همه آنه ارتباط وا تبادل اطلاعات افراد با یکدیگر است.

شبکه های اجتماعی: Facebook, Twitter, MySpace, LinkedIn, Ning) Socail networking Sites)            فیس بوک ، توییتر ، مای اسپیس ، نینگ

در این شبکه ها کاربران اجازه دارند تا لیستی از دوستان خود داشته باشند واجاز اضافه کردن یا کم کردن آنهاراداشته باشند. ارسال پیام و به اشتراک گذاری محتوا  واعلام موافق یا مخالف بودن با محتوا از طریق زدن علامت لایک از دیگر امکانات این شبکه ها می باشد. این شبکه ها بالاترین میزان رشد را نسبت به سایر رسانه های اجتماعی دارد.
بلاگ ها: 
Wordpress, TypePad, Blogger)Blogs
عامل وسیستمی که به کمک آن می توان وبلاگ ایجاد کرد، معروف ترین بلاگهای آزاد برای  علاقه مندان  به وبلاگ نویسی عبارت است از: ورود پرس، تایپ پد و بلاگر، البته این موضوع در ایران فرق می کند و مهمترین بلاگها،بلاگ فا و پرشین بلاگ می باشند.
 ویکی ها:
  Wikipedia) Wikis

ویکی اشاره به محتوای ایجاد شده توسط کاربران مختلف ، اما در زمان های مختلف و از مکان های مختلف.

اخبار اجتماعی:Digg,PopURLs) Socail Meia

رسانه ای که در آن کاربران به اخبار رای می دهدند.

 اندازه گیری اجتماعی:  Technorati, BlogPulse ) Social Measuring
در این رسانه کیفیت مطالب ارسال شده بررسی میگردد از قبیل بلاگ پلاس
 علامت گذاری اجتماعی :
Del.ici.ous, Diigo) Socail Bookmarking
به کمک این رسانه سایت هاو سرچها و مواردی از این قبیل سازمان دهی و در جای ویژه ای ذخیره می شوند و با ایجاد نشانه به راحتی قابل دسترس است.
 اشتراک گذاری ویدئو:
Youtube, Imemories )Video Sharing
در این رسانه امکان ارسال ویدئو یا ارائه نظر به صورت کتبی یا به صورت یک ویدئو دیگر وجود دارد. معروف ترین این رسانه یوتیوپ و ویمو می باشد.
اشتراک عکس:
Flickr, Photobucket( Photosharing
 به کمک این رسانه عکسها در وبلاگ ها یا سایت قرار می گیرند و آلبومهای زیادی تشکیل می گردد که در آنها حفظ حریم خصوصی افراد لحاظ شده است.
انواع بسیار زیاد دیگری از این شبکه ها وجود دارد که هم به دلیل اهمیت کمتر آنها و مشهور نبودن آنها درایران به آن اشاره نمی کنم.
تعریف شبکه های اجتماعی و انواع آن:
 همان طور که در بالا اشاره شد یکی از مهمترین رسانه های اجتماعی، شبکه اجتماعی ست که اخیرا بحث ارتباط آن با آموزش بسیار مورد توجه متخصصین و کارشناسان یادگیری الکترونیکی قرار گرفته است.

شبکه های اجتماعی به مثابه راههای مختلفی می مانند که مردم  درزمان عبور از آن می توانند در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کنند، و اطلاعات عمومی یا خصوصی خود را در قالب های مختلف اعم از عکس، ویدئو، واژه ها، دست نوشته، ... با فرد خاص یا گروه خاصی به نمایش  و اشتراک بگذارند. هدف شبکه های اجتماعی کمک به بهبود و تسهیل روابط ، همکاری، و تعامل بین افراد، سازمان ها و موسسات در موضوعات گوناگون از قبیل تجارت، پزشکی، مباحث آموزشی و... در راستای تغییر مثبت می باشد.

به بیانی ساده تر شبکه های اجتماعی ابزارمتنوعی است که همه به صورت آزاد و مجانی به آن دسترسی دارند. یک فرد می تواند  مطالب مورد نظر یا یک سری اطلاعات خاص رادر یک ثانیه با صدها و حتی هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. این پدیده به اشتراک گذاری اطلاعات بسیار قابل توجه است چراکه در گذشته اگر کسی قصد انتشار مطلبی را برای عموم مردم یا یک گروه بزرگ از مخاطبان داشت باید با پرداخت هزینه فراوان و وجود مشکلات بسیار زیاد از روزنامه ها ، تلوزیون و رادیو کمک کی گرفت. در حال حاضر ، با ظهورشبکه های اجتماعی ، همان اطلاعات را می توان در ظرف چند ثانیه و بدون هیچ هزینه و مشکلی منتشر کرد.
 
خصوصیات و عملکرد شبکه های اجتماعی  :
1. ارائه خدمات مانند چت ، وبلاگ نویسی ، ایمیل ، پیام های فوری ، ویدئو ، اشتراک گذاری فایل ، به اشتراک گذاری عکس و غیره
 2. ساخت یک پایگاه داده از کاربران  که باعث می شودتا کاربران دوستان خود رابیابند در عین حال اجتماعات مختلفی هم شکل می گیرند.
 3. آزاد و بدون هزینه هستند.
4 به اشتراک گذاری علاقه مندی ها(دیدگاه های سیاسی و یا فعالیت های تجاری ، مذهبی ، ملیت و یا مبتنی بر هویت و غیره                
5 ترکیب سازیهای جدید برای گرفتن اطلاعات و ارتباطات ، از قبیل اتصال به تلفن همراه
6 اضافه کردن ویژگی های جدید را بر اساس نظرات کاربران
7 اجازه دادن به کاربران برای دسترسی دارند و تنظیم  قوانین و حفظ حریم خصوصی
8 ایجاد جوامع و گروههای مختلف
9 فراهم کردن زمینه ای برای ملاقات با افراد غریبه یا کسانیکه به زمینه های مختلف مورد نظر افراد نزدیک هستند.
 
 
نوشته شده توسط الهام اکبری  | لینک ثابت |